Lite hjälp på traven kanske?

Boråsarna har fattat. Barnen leker på lekplatserna. Folk dras som magneter till bänkar och allt som kan liknas vid ett ställe som säljer kaffe och har bord och stolar utanför. Speciellt längs med år. Solglasögonen har åkt på. 
Boråsarna har fattat. Det är vår. Vad boråsarna däremot inte riktigt verkar ha fattat är att det är vår. Visst är det lite kyligt på nätterna och så,  men nu snackar vi dagen här. DET ÄR PLUSGRADER OCH SOLEN SKINER.
Täckjacka och mössor, herregud. Jag skulle smälta bort lika fort som en ensam Piggelin i Kalahariöknen.

När vaknar Sveriges största flygplats?

Jag bloggar för sällan...

Sist jag flög ner till Borås klev jag in genom dörrarna på Terminal 4 ungefär kl 06.15. Då var det förvånandsvärt lungt och tyst. Idag var jag där en timme senare, vid 07.15. Det var som mitt på dagen. det var kö till bagage drop. Det var kö till... säkerhetskontrollen, heter det så? Och det satt folk överallt. Klockan var ju knappt halv åtta så jag tror väl att det var frukost man åt på O'Learys, men man vet ju aldrig...
Hur kommer det sig, det här att flygplatsen alltså "vaknar" någon strax efter 07? Det landar ju och lyfter, säger man, plan varje minut. Hur kan man tillåta en flygplats att sova på det här sättet? Världen har ju inte samma tider som oss.... Och precis nu kom jag på att jo det har den ju faktiskt. Det enda jag ser av flygplatsen är ju Terminal 4, och det är ju inrikesterminalen... Okej, jag förstår att den sover ibland. 
Och det där med att det landar och lyfter många lan kan nog stämma. På väg till start såg jag tre plan lyfta. När vi väntade på att det skulle bli vår tur såg jag sju plan på kö bakom oss. Trafik, var det ja..

Och på planet. Det här är lustigt. Man brukar få kliva på bak om man sitter från en speciell rad (t.ex. rad 17 och bakåt). Jag brukar göra det. Dels för att jag inte kan boka en sol längre fram, och dels för att jag tycker att det är roligt att gå ner på plattan (ja jag vet, jag har dålig humor). Det resulterade dock i att jag frågade en flygvärdinna varför det är okej att gå under vingen vissa gånger och andra inte. Hon blev förvånad och tittade ut, men hon sa att hon visste faktiskt inte... Hon skulle fråga sedan (men jag fick inte höra svaret), men trodde att det kunde bero på hur högt vingen satt... Eller att det ibland kunde droppa från vingen... Jaha, okej, sa jag och ryckte på axlarna. Jag ska fråga nästa gång också, för jag har flugit sträckan tillräckligt många gånger för att ha noterat att i nio fall av tio får du inte gå under vingen om planet står på Landvetter, och i nio fall av tio får du gå under vingen på Arlanda... Det här ska undersökas!    

Sunday morning in Borås

Egentligen hade jag ju tänkt berätta om hur dött det är i Borås en söndagmorgon. För det skulle jag ju dock behöva gå ut. Det var planen från början. Men jag valde att sova lite längre istället, och med tanke på vädret känns det som ett bra beslut. Jag vill inte ha mer snö. Inte ens slask. Jag vill ha vår. Det är mars månad. Krokusar och snödroppar ska dyka upp i rabatterna.

Men det här med att Borås är dött en söndag morgon... Jag är ju inte objektiv, men jag inser ju förstås att de flesta lite mindre städer med mindervärdeskomplex är ganska lugna en söndag morgon.

Min plan sprack alltså. Den höll igår, då gick jag upp och tog en entimmespromenad. Inte idag. Usch nej, inte idag...

RSS 2.0